För ca 2 år sedan packade Loopias epost system ihop och gick hem, på jobbet drabbades vi ganska lätt, eposten fungerade men var segare än klister. Loopia annonserade att de hade färdigställt ett nytt effektivare och SNABBARE epost server system så problemen skulle snart vara över. Situationen blev bättre epost var fortfarande segt men inte klister.
För ca 2 månader sedan så packade eposten igen på jobbet, en snabb koll på nätet visade att det bara var vi som var drabbade, loggade in på loopia och upptäckte att vi gått över 500mb epost quotan vi hade. det kan ju tyckas att man ska bli meddelad men inte då. Ringde teknisk support för att fråga var epost / web utrymme / databas quota justeringen i kontrollpanelen tagit vägen. fick veta att loopia hade splittat systemen och att 500mb epost utrymmet var fast och det gick inte att ändra.
Skaffade nytt webbhotell (one.com), ringde tillbaka till loopia för att få “flytta domännamn” koden, fick då veta av den trevlige support snubben (då han frågade varför vi skulle flytta) att man kunde köpa till mer epost utrymme (av det otroligt billiga priset 170kr per månad per 1gb ex moms) och att om man ringde och klagade så kunde de flytta en över till det nya snabba epost systemet (det som skulle lösa alla problem 2 år tidigare)
Det är då fasiken att trots att jag frågade så kunde första teknikern inte haspla ur sig att det gick att köpa mera utrymme, att vi hade legat kvar på det gamla slöa systemet i 2 år är värre, värst allt är det saftiga priset då dom tar 13 spänn i månaden för de 10 gb “webb” utrymme som ingick som standard.
Nu har jag också “flytt” loopia
Förvånandsvärt enkelt att flytta en wordpress instalation.
Dumpa filerna från ftp’n till lokal hårdisk, dumpa databasen till txt på lokal hårdisk, justera wpconfig för nya webhotellet, ftp’a upp filerna, importera txt filen till nya databasen.
klart 😀