Technoid.se

Om det finns artificiell intelligens så måste det finnas artificiell idioti.

Saturday, September 9, 2006

Telias motto: Det är alltid fel i kundens utrustning….

Jag flyttade i förra månaden.

Jag anmälde min flytt till Telia 3 veckor innan 1 augusti så att flytten av mitt ADSL skulle gå så fort som möjligt och med tanke på att jag bara flyttade till lägenheten bredvid så trodde jag att det skulle gå smärtfritt..

När jag hade flyttat in upptäckte jag att den förre hyresgästens ADSL uppkoppling var aktiv.

På Fredagen dog ADSL uppkopplingen, ADSL synk lampan på modemet slocknade.

Måndagen därpå fick Jag ett brev från Telia som Tackade mig för mitt byte till ADSL 8mbit.

Allmänt irriterad och förvånad ringde jag upp Telia och frågade vad dom höll på med?

Fick veta att jag låg för långt från stationen för att få ADSL2, tja sånt är livet, men när skulle ADSL’et kopplas på igen? var motfrågan.

”öhhh, det ska vara aktiverat….jag kan se ditt modem härifrån” svarade snubben från kundtjänst

”Verkligen!?” svarade jag med min mest sarkastiska ton ”Adsl synk lampan på mitt modem lyser inte”

”Uhhhh, kan jag skicka över dig till Teknisk suport?, de kan kolla mera noga”

”Uhhhh, okej!” så var det dags för den troligtvis mest frustrerande telefon växeln jag stött på.

Det första jag hör är en automatiserad röst som informerar mig om att jag måste använda brandvägg och antivirus. Sedan sa den att den skulle kontrollera om det fans några lokala problem. Och slutligen att den fick kontakt med mitt modem men att min dator antingen vägrade att ta emot IP adress eller att jag bytt dator eller haft den urkopplad.

Nu ville den att jag skulle starta om min dator, starta om eventuell router, och definitivt mitt modem, sedan skulle jag behöva vänta minst 30 minuter innan jag ens kunde få en ny IP OM det mot förmodan löste problemen, så helst skulle jag återkomma efter den tiden.

Sådär i efterhand sa den också att om jag prövat allt ovanstående så kunde jag ju trycka 7 på min telefon och bli kopplad till en tekniker…gissa vad jag valde?

-piip- du har plats nummer 28 i kön, din väntetid uppskattas till 35 minuter –piip-

25 minuter senare når jag fram till en tekniker och drar hela historien igen.

Jag: ”Så nu lyser inte ADSL lampan på mitt modem”

Teknisk support ”Jag kan se att ditt modem har synk och är uppkopplat med 8mbit, men din dator vill inte ta emot IP”

Jag: ”mitt modem är kopplad till en router och borde inte synk lampan på mitt modem lysa då?”

TS: ”Är du säker på att synklampan inte lyser eller blinkar?”

Jag: ”bergsäker….”

TS: ”då måste du koppla in modemet direkt i din dator”

Jag: ”vilket betyder att jag kan få vänta en halvtimme på ip igen?”

TS: ”um, ja” det var nu bara 15 minuter kvar innan deras support stängde för dagen.

Jag: ”okej, men du svär på att det inte är något fel i er ända?”

TS: ”uhm…ja, jag kan se att dit modem är uppkopplat”

Jag tackade för ”hjälpen” la på och åkte till jobbet och skaffade ett nytt adsl modem, splitter kablar etc. åkte hem igen, bytte all från jacket och kopplade in det till min laptop, väntade en timma och konstaterade att det nya modemet inte heller fick sync. Kopplade in mitt gamla modem som jag kunde logga in på och köra en intern diagnostik, inte en tillstymmelse till signal. Gav up för dagen.

Dagen därpå ringde jag upp supporten igen och nu hade de upgraderat sin telefonväxel.

Samma ramsa som förra gången, men den här gången fick jag inte valet att komma till en tekniker, det krävde ett par varv till i eländet.

Jag rabblade hela historien igen (av någon anledning hade inte den förra teknikern inte loggat nåt alls) och följande diskussion uppstod:

Jag: ”…och nu har jag testat med ett nytt modem, splitter, kopplat den direkt i en helt annan dator och mitt modem får fortfarande inte sync.”

TS: ”Jag kan höra ditt modem så jag vill at du tar och kopplar in det i dit första jack”

Jag: ”Jag har bara ett telefonjack i min lägenhet och bruset du hör är det som uppstår när man blir kopplad runt i er kassa telefonväxel”

TS: ”jamen jag kan ju höra ditt modem!

TS: ”SSSSSSSSSSSSSSSSSSSS PIP SSSSSSSSSSSSSSSS PIP SSSSSSSSSSSSSS”

Jag: ”ursäkta mig, men imiterar du ett adsl modem?”

TS: ”… …..ja…..”

Jag ”okej, jag har testat med 2 modem, och inget av dem vill synca, problemen upstog i samband med att ni rotade i telefonstationen för att flytta mitt abonnemang, kan du inte dubbelkolla att allt verkligen är okej i stationen?”

TS: ”…jag måste ringa upp och fråga, kan jag ringa tilbaka?”

Jag: ”Javist”

Hon ringer up 20 minuter senare och säger att adsl anslutningen till min lägenhet inte är ansluten i telestationen och lovar att en tekniker ska åka ut och fixa det följande måndag eller tisdag .

Veckan därpå är jag bortrest och kommer inte hem förens på onsdag. Modemet har fortfarande inte sync. Ringer Telia och får tag på en trevlig figur på supporten som inte kan se att någon skrivit något alls om mina problem i deras system så jag är tvungen att åter igen dra hela historien, men den här gången räckte det med att jag sa att modemet inte fick sync så lovade han att skicka ut en tekniker.

På fredan så ringer en tekniker och säger att nu har han vart ute i telefonstationen och kopplat allting rätt ”din anslutning var inkopplat på ett helt annat nummer”.

När jag kommer hem så har modemet sync!!

Ett snabbt samtal till kundtjänst på Telia och jag har återigen 24mbit (tydligen så hade deras mätverktyg också mätt till det andra numret och inte till mitt nummer).

Under förra månaden så har jag på jobbet haft ett flertal nästan identiska fall på jobbet.

Tydligen hade någon tekniker på Skanova tummen mitt i handen….

posted by Technoid at 0:00  

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress

Min blog använder cookies (0% socker, 100% digitala), tryck ok om du inte är rädd för kakmonstret Mer info

Som de flesta siter på nätet så använder den här sk kakfiler dvs cookies, och enligt eu lag från 2002 måste jag varna att min site använder dem (och sparar en eller flera på din dator! ). för mer info rekomenderar jag wikipedias artikel som är bättre på at beskriva det än jag https://sv.wikipedia.org/wiki/Webbkaka. Eu lagen är ett lysande exemple på töntiga datalagar där det är uppenbart att lagmakarna inte riktigt begrep vad deras tekniska experter försökte förklara för dem. The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Stäng